Ile waży kontener morski. Transport morski przykuł na początku roku 2021 uwagę całego świata. Blokada Kanału Sueskiego uświadomiła wszystkim, jak wielkie ilości ładunków przemieszczane są drogą morską i ile kontenerów przepływa szlakami wytyczonymi na oceanach oraz morzach. Zasadniczo, większość statków transportuje przyjmowane towary zamknięte w metalowych kontenerach. Tego rodzaju spedycja odpowiada za naprawdę duży procent ogólnego przemieszczania dóbr między Azją, a Europą. Nadzwyczajna sytuacja, w której Ever Given stanął w poprzek kanału położonego między Azją i Afryką, skierowała także debatę publiczną na problem, jakim jest transport wąskimi gardłami kanałów tak ważnych produktów jak np. ropa.
Naturalnym następstwem blokady były pytania o rozwiązania, w opinii internetowych ekspertów dość oczywiste, które ze względu na podstawowe prawa fizyki i presję czasu, okazały się niemożliwe do wykonania. Najczęściej proponowanym wyjściem z patowej sytuacji było zdjęcie kontenerów i dopiero wówczas rozpoczęcie prób wyciągnięcia statku z mielizny, gdyby wcześniejsze próby spełzły na niczym. Główną zaletą miało być znaczne zmniejszenie wagi i ułatwienie pracy holowników. Czy faktycznie aż tak ciężkie są kontenery? Czy w przypadku Ever Given, mogącego zabrać na swój pokład odpowiednik 20 000 kontenerów 20 stopowych, ich ściągnięcie by coś zmieniło?
Wielość kolorów, rozmiarów i typów
Dla rzetelnego przedstawienia tematu, już na wstępie należy zauważyć, że nie da się jednym zdaniem opisać wagi wszystkich skrzyń transportowych. Inną wagę będzie miał kontener 20 stopowy, a inną kontener morski 40 stopowy, co wynika wprost z ich wielkości. Poza tak oczywistymi czynnikami, jak sama wysokość, długość i szerokość, niekiedy dodatkowo pojawiają się inne aspekty, takie jak przeznaczenie, czy nawet w niektórych przypadkach zużycie. Jaką wagę mają standardowe kontenery? Co oznacza oznaczenie DV i HC?
Kontenery morskie 10′
Jest to pierwszy z omawianych typów i już w jego przypadku pojawia się oznaczenie DV i HC. Czym różnią się te warianty? DV to wariant niższy, a HC, to jego wyższy odpowiednik. O ile szerokość i długość kontenerów w poszczególnych wariantach nie różni się, o tyle po wnikliwej analizie obserwator dostrzeże trzydziestocentymetrową różnicę w wysokości. A jak przekłada się to na wagę? Kontener 10’DV waży aż 2 290 kilogramów, a wyższy jego odpowiednik jest tylko nieznacznie cięższy! Po załadowaniu towarów (dopuszczalna ładowność do 10 900 kilogramów), kontener wraz z ładunkiem będzie ważył 13 190 kilogramów.
Polecamy uwadze:
- kontener 40 stopowy cena https://ecocontainers.com/58-podwyzszany
- kontener 20 https://ecocontainers.com/open-top/201-526-kontener-open-top-20ot-uzywany.html
Kontener 20 stopowy
Drugi z najpopularniejszych kontenerów służących do transportu morskiego, to tzw. dwudziestka. Choć w Polsce raczej bardziej spotykanym określeniem jest “kontener sześciometrowy”, to poprawna nazwa dotyczy właśnie długości w stopach. Waga, jak wspomnieliśmy w pierwszej części artykułu, jest oczywiście wyższa aniżeli w przypadku kontenera 10′ i wynosi dla obu wariantów (HC i DV) 2370 kilogramów. Różnica tylko 80 kilogramów może dziwić, szczególnie przy ładowności większej o niemal 200%, wynoszącej 30 130 kilogramów. Waga kontenera wraz z załadunkiem nie powinna jednak przekroczyć 30 480 kilogramów.
Wyróżnić trzeba w tym miejscu także dwa warianty, jakie ma kontener 20 stopowy , czyli tzw. full-side oraz open top. Pierwszy z wymienionych charakteryzuje się tą samą wagą przy możliwości otworzenia także bocznej ściany pudła ładunkowego, a drugi otwartym dachem. Niezamknięty od góry kontener 20 stopowy waży nieznacznie mniej, czyli 2250 kilogramów bez ładunku.
Kontener morski 40′
Skrzynia do transportu tego rozmiaru to największa ze standardowo spotykanych. Czterdzieści stóp to w przeliczeniu nieco ponad 12 metrów, co wprost przekłada się także na jego wagę. Kontener 12 m także występuje w dwóch wariantach, a waga jest różna zależnie od tego, na który zdecyduje się spedytor. Wyższy typ HC waży 4010 kilogramów, a niższy DC dokładnie 3980 kilogramów. Także ich ładowność różni się o 30 kilogramów z przewagą tego pierwszego. Po zsumowaniu tary oraz samego ładunku, uzyskamy nieco więcej niż maksymalnie dopuszczalne 30 480 kilogramów, co należy brać pod uwagę przy napełnianiu pudeł towarem. Również i kontener morski 40′ występuje w wariancie open top który, co dość dziwne, jest najcięższy ze wszystkich i waży 4050 kilogramów przy tej samej ładowności.
Pozostałe typy kontenerów
Poza kontenerami przeznaczonymi do spedycji morskiej, w powszechnym zastosowaniu znajduje się wiele innych typów kontenerów, jak np. biurowe. Także i wymienione w tym tekście tzw. open-top nie stanowią standardowego sposobu transportu drogą morską, a częściej spotykane są na drogach, wypełnione towarami sypkimi, co jednak nie wyklucza ich obecności także na statkach. Zastanawiając się nad spedycją drogą morską pamiętaj, że najlepsze informacje dotyczące wszystkich jej aspektów, także dopuszczalnych rozmiarów ładunku uzyskasz u realizującego transport. Dokładne wagi oferowanych wariantów kontenerów z całą pewnością zapewni ci też wypożyczalnia, bądź sprzedawca.
Jak wynika z powyższego zestawienia wag samych kontenerów, jak i ich ładowności, stanowią one znaczny procent wagi przewożącego je statku. Mało kto, zdaje sobie sprawę, jak dużo ważą te pudła transportowe, niezależnie czy chodzi o kontener morski 10′, kontener 20′ czy kontener 12m.