Kobiety pokochały gabinety kosmetyczne. Spędzają tam miłe chwile, które mają tylko dla siebie, mogą się zrelaksować, poddać zabiegom poprawiającym urodę. Im lepiej się wygląda, tym lepsze samopoczucie. Pójście do gabinetu kosmetycznego chociaż raz na kilka miesięcy daje możliwość oceny stanu skóry i poprawiania defektów, np.: oczyszczenia skóry. Pobyt na usługi kosmetyczne jest ogromny, po czym świadczy powstawanie nowych gabinetów i poszerzanie zakresu usług przez gabinety, które od lat prowadzą działalność. Dobry salon kosmetyczny to nie tylko piękna strona w internecie i dużo niezrozumiałych słów w nazwach zabiegów.
Podstawa – czystość pomieszczeń i narzędzi
Osoby, które szukają salonu kosmetycznego, polegają na opisie z internetu i udają się do miejsca, które po przeglądnięciu strony wydaje się najlepiej spełniać oczekiwania klientki. Jednak zderzenie z rzeczywistością może być rozczarowujące. Pierwszą rzeczą, na którą trzeba, zwrócić uwagę wchodząc do salonu kosmetycznego jest czystość tego miejsca. Gabinety kosmetyczne regularnie przechodzą kontrolę Sanepidu. Jeżeli ktoś ma jakiekolwiek zastrzeżenia odnośnie czystości w placówce, to najlepszym rozwiązaniem jest opuszczenie tego miejsca. Jednorazowe akcesoria i sterylnie zapakowane narzędzia to podstawa pracy w gabinecie kosmetycznym, absolutna higieniczna konieczność. Świadomość w znaczenia dezynfekcji i sterylizacji sprzętu jest coraz większa, jednak niestety nadal klientka lub klient mogą natrafić na gabinet, które nie przestrzegają przepisów w tym zakresie i jednorazowe pilniczki stosują kilka razy. Oszczędzają też na profesjonalnej sterylizacji – sprzęt wielorazowy jest zanurzany w płynie do dezynfekcji, co nie zapewnia stuprocentowego odkażania i czystości. Takie podejście świadczy o braku profesjonalizmu i jest niebezpieczne dla zdrowia osób korzystających z usług gabinetu kosmetycznego i dla personelu. Czujność klientów jest bardzo ważna. W gabinecie należy zwrócić uwagę, aby wszystkie elementy wyposażenia, które będą miały kontakt z ciałem, były powleczone jednorazowymi ochraniaczami. Kolejnym sygnałem alarmowym jest brak preparatu do dezynfekcji rąk. Niedopuszczalne pod żadnym pozorem są widoczne ślady po poprzednim pacjencie, np.: resztki żelu na głowicy lasera, czy nieposprzątane papierowe ręczniki. Inaczej mówiąc- bałagan w gabinecie, to sygnał, aby zmienić kosmetyczkę w trosce o swoje zdrowie.
Gabinet kosmetyczny – doświadczenie i wykształcenie personelu
Na jakość usług ma wpływ wykształcenie i doświadczenie personelu. Kosmetolog i kosmetyczna to nie jest to samo. Kosmetolog- to osoba, co najmniej po 3- letnich studiach na kierunku kosmetologia dyplomowany specjalista. Kosmetyczka to osoba po kursach, liceum zawodowym lub studium policealnym. Każda osoba prowadząca lub pracująca w gabinecie kosmetycznym ma obowiązek dokształcania się na różnego rodzaju kursach i poznawania nowości z zakresu swojej pracy. O jakości usług świadczą także dyplomy z kursów, szkoleń, czy konferencji. Kosmetolog nie jest co prawda lekarzem, ale ma większe umiejętności w wykonaniu zabiegu niż kosmetyczka.
Gabinet kosmetyczny – darmowa konsultacja
Pierwsza konsultacja powinna być darmowa. To czas, w którym klientka może zadać wiele pytań w sprawie swojego problemu lub w kwestii pielęgnacji skóry. Kosmetyczka lub kosmetolog powinni zaproponować określone kosmetyki lub zabiegi i przygotować zasady domowej pielęgnacji. Podczas pierwszej wizyty powinny pojawić się pytania o dotychczasową pielęgnację, wykonywane wcześniej zabiegi, stan zdrowia, problemy estetyczne i o oczekiwania klientki/klienta. Standardem jest analiza problemów skórnych – w najlepszych gabinetach kosmetycznych wykonywana cyfrowo. Najważniejsze jest indywidualne podejście do osoby, która przychodzi ze swoim problemem i oczekuje podjęcia działań oraz profesjonalnych porad. Gabinet powinien mieć w ofercie kompleksowe usługi kosmetyczne od manicure do kuracji antystarzeniowej (poza zabiegami, których nie mogą wykonywać osoby niebędące lekarzami, np.: powiększanie biustu).
Cena a jakość usług kosmetycznych w gabinecie kosmetycznym
W przypadku gabinetów kosmetycznych sprawdza się pogląd, że należy unikać punktów obsługi z najniższą ceną. To nie są oszczędności, ale realne zagrożenie dla zdrowia. Niska cena oznacza wynagrodzenie nieadekwatne do umiejętności i wykształcenia pracownika, czyli gorszą motywację do pracy, oszczędności na materiale, np.: obniżanie dawek kosmetyków, rozcieńczanie preparatów, produkty gabinetowe niższej jakości oraz bardzo niebezpieczne dla ludzkiego życia – , oszczędności na bezpieczeństwie (np. brak sterylizacji narzędzi, skracanie czasów zabiegów).
Bardzo wiele o stanie usług w danym gabinecie kosmetycznym mówią osoby, które korzystały z oferty. Ich opinie można przeczytać na różnych forach, czy choćby na profilach społecznościowych gabinetów. Cena ze średniej półki to minimum w zachowaniu bezpieczeństwa zabiegów. Czynnikami, które dyskredytują gabinet kosmetyczny są: bałagan i nieprzestrzeganie zasad higieny.