Jak zorganizować biuro rachunkowe?

Jak zorganizować biuro rachunkowe?

Prowadzenie własnego biura rachunkowego wydaje się być doskonałym pomysłem na własny biznes. Trzeba jednak pamiętać o tym, że prowadzenie własnego interesu nie jest zadaniem łatwym. Niemniej jednak, możliwe jest prowadzenie biura i osiąganie satysfakcjonujących zysków. Trzeba jedynie wiedzieć, w jaki sposób się zorganizować. Kluczem do sukcesu jest także poznanie obowiązków biura rachunkowego. Ważne jest również i to, aby zatrudniać odpowiednio wykwalifikowanych i należycie doświadczonych pracowników. Wówczas szanse na to, że nasz interes będzie opłacalny są całkiem spore.

Wybierz właściwe miejsce

Na początek należy zastanowić się nad tym, w jakim miejscu prowadzić swoje biuro rachunkowe. Wydawać by się mogło, że wybór miejsca nie powinien nastręczać większych trudności. Nic jednak bardziej mylnego! Miejsce powinno być jak najstaranniej wybrane. Najważniejsze jest to, aby biuro rachunkowe znajdowało się w miejscu, do którego jest dobry dostęp. Nie oznacza to jednak, że musimy prowadzić biuro rachunkowe w samym centrum dużego i prężnie rozwijającego się miasta. Wynajem pomieszczeń biurowych w dużych miastach wiąże się bowiem z dużymi kosztami i należy mieć tego świadomość. Dobrym rozwiązaniem może okazać się wynajem lokalu w kamienicy znajdującej się przy jakiejś bocznej ulicy. Lokale znajdujące się przy głównych ulicach również są bardzo kosztowne. Jeżeli posiadamy jakiś lokal na własność, to w nim możemy zorganizować biuro rachunkowe. Ważne jest jednak to, aby warunki w biurze były odpowiednie. W przeciwnym bowiem razie praca biura może być utrudniona. Należy więc zatroszczyć się o zakup odpowiednich mebli. Na pewno wskazany będzie zakup biurek i stołów, a także wygodnych, ergonomicznych krzeseł biurowych do pracy. Wygodne fotele i stolik kawowy także będą dobrym pomysłem. Doskonale sprawdzą się podczas rozmowy z klientami. Biura rachunkowe powinny być także odpowiednio oznaczone. Warto byłoby więc postarać się o tabliczkę na drzwiach. Doskonale, jeżeli znajdzie się na niej numer kontaktowy oraz informacja dotycząca godzin otwarcia biura rachunkowego.

Kto może prowadzić biuro rachunkowe?

Wiele osób zastanawia się nad tym, kto właściwie może prowadzić biuro rachunkowe. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy może to robić. Przede wszystkim należy posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. W przeciwnym bowiem razie założenie biura nie będzie możliwe. Już nawet ograniczona zdolność do czynności prawnych stanowi przeszkodę. Konieczne jest także posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jest to wyjątkowo przydatne zabezpieczenie. Ważne jest także posiadanie odpowiednich certyfikatów. Aby można było oferować takie usługi jak pełna rachunkowość, należy posiadać odpowiednie wykształcenie. Osoby, które posiadają tytuł magistra z rachunkowości i finansów na pewno poradzą sobie z prowadzeniem biura rachunkowego. Ukończony kurs z kadr i płac także będzie wskazany. Nie sposób nie zauważyć, że księgowość powinna być prowadzona w miarę możliwości przez osoby doświadczone. Jak jednak powszechnie wiadomo, nikt od razu doświadczenia nie zdobył. Dlatego też warto dać szansę osobom wykształconym, które doświadczenia nie posiadają. Dobrym rozwiązaniem jest także zatrudnianie stażystów i korzystanie z usług praktykantów. W ten oto sposób możemy pozyskać bardzo oddanych pracowników. Dajemy również młodym ludziom możliwość zdobycia doświadczenia, które jest cenną kartą przetargową na rynku pracy.

O czym jeszcze warto pamiętać prowadząc biuro rachunkowe?

Jeżeli zależy nam na prowadzeniu własnego biura rachunkowego, musimy zdać sobie sprawę z tego, że początki bywają trudne. Doświadczone księgowe pomogą oczywiście w świadczeniu profesjonalnych usług na rzecz klientów. Niemniej jednak najpierw należy ich pozyskać. To może nastręczać zaś wyjątkowo dużych trudności. Na pewno wskazana będzie więc reklama usług biura księgowego. Warto postarać się o reklamę w mediach społecznościowych. Ulotki oraz plakaty także stanowią całkiem trafione rozwiązanie. Zatrudnienie osób, która zajmie się rozdawaniem ulotek wymaga jednak dodatkowych nakładów finansowych. Należałoby także przygotować odpowiedni cennik biura rachunkowego. Wbrew pozorom nie jest to tak proste jak mogłoby się wydawać. Jeżeli zaproponujemy zbyt wysokie ceny, nie znajdziemy klientów. Jeżeli ceny będą zbyt niskie, nie zarobimy zbyt wiele. Warto więc dowiedzieć się tego, jaki cennik usług księgowych oferuje większość biur rachunkowych w naszym mieście. Dzięki temu będziemy mogli dowiedzieć się, jakie ceny zaproponować swoim potencjalnym klientom. Warto mieć na uwadze to, że cennik można modyfikować. Kiedy nasze biuro zdobędzie renomę, mały lifting cen będzie nawet wskazany. Nie sposób nie zauważyć, że nie pozyskamy zysków natychmiast. Wskazana będzie zatem cierpliwość. Zanim zdobędziemy renomę może upłynąć nawet kilka lub kilkanaście miesięcy. Niekiedy na sukces trzeba czekać długie lata. Warto więc być przygotowanym na ciężką pracę od podstaw. Niestety, biznes ten nie zawsze będzie opłacalny i trzeba liczyć się z ryzykiem.