Jaka marża na części samochodowe? Zdolność do zarządzania dziesiątkami tysięcy części kia, a następnie zdolność do dostarczenia właściwego elementu we właściwe miejsce i we właściwym czasie ma kluczowe znaczenie. Wraz z rosnącym popytem i konkurencją, wyzwania związane z łańcuchami dostaw wysokonakładowych części samochodowych wciąż rosną.
Łańcuch dostaw
Części kia oferują tak szeroką gamę produktów, od dużych paneli drzwiowych i zderzaków po mniejsze wiązki przewodów oraz zamienne śruby i wkręty – wszystkie z nich wymagają specjalistycznej obsługi i pakowania. W miarę rozwoju handlu elektronicznego i możliwości realizacji zamówień, te wyzwania związane z łańcuchem dostaw stają się coraz bardziej złożone dla zewnętrznych dostawców usług logistycznych. Zastosowanie tradycyjnych regałów paletowych i półek może być uzupełnione regałami wysięgnikowymi dla materiałów ponadgabarytowych. Wycofywanie samochodów z rynku może również znacząco wpłynąć na wielkość zamówień i popytu na poszczególne części do aut japońskich i koreańskich. Wysyłka dużej ilości części zamiennych do dealerów i konsumentów może spowodować krótkotrwałe obciążenie łańcucha dostaw części samochodowych. Zewnętrzni dostawcy usług logistycznych mogą często zapewnić elastyczne rozwiązania w zakresie magazynowania i modele zmiennych kosztów w celu rozwiązania takich nieplanowanych sytuacji.
Produkcja części samochodowych
Do produkcji samochodów potrzeba wielu surowców. Należą do nich aluminium, szkło i stal, a także produkty ropopochodne wykorzystywane do produkcji tworzyw sztucznych, gumy i specjalnych włókien. Po wydobyciu surowców z ziemi, są one przekształcane w produkty, które producenci samochodów lub firmy produkujące części samochodowe wykorzystują w procesie montażu. Przemysł samochodowy jest jednym z największych na świecie. Do złożenia samochodu potrzebna jest duża liczba części do aut japońskich i koreańskich. Poza podstawowymi elementami konstrukcyjnymi (silniki i skrzynie biegów) istnieją części wewnętrzne, takie jak deski rozdzielcze, siedzenia i systemy HVAC, a także niezbędne okablowanie, które łączy wszystko razem. Z biegiem lat materiały używane do produkcji tych części nieco się zmieniły, ale zasadnicza część tego, co wchodzi w skład samochodu, pozostaje w dużej mierze taka sama. Po pierwsze, surowce są wydobywane lub w inny sposób pozyskiwane z ziemi. Następnie firma produkująca surowce przekształca je w materiały, które producenci samochodów mogą wykorzystać w produkcji. Materiały te są następnie sprzedawane bezpośrednio producentom samochodów lub dostawcom części samochodowych do japończyków.
Zobacz również:
Biznes części samochodowych
W dzisiejszym świecie, bycie przedsiębiorcą jest świetnym sposobem na rozpoczęcie kariery i rozwój finansowy. Oczywiście, istnieje cała masa firm, które początkujący przedsiębiorca może prowadzić. Jednak niewiele z nich jest tak opłacalnych i stosunkowo łatwych, jak kuszący świat części samochodowych. Przemysł detaliczny części samochodowych jest jedną z części gospodarki, która cieszy się odpornością nawet w czasach recesji gospodarczej. Szybko zmieniająca się natura przemysłu motoryzacyjnego części zamiennych oznacza, że dobra kontrola zapasów jest niezbędna, aby pozostać konkurencyjnym. Dostawcy mają do dyspozycji ograniczone zasoby, dlatego muszą utrzymywać zapasy na optymalnym poziomie, aby zachować rentowność. Jednostkowy koszt części samochodowych jest wysoki, a nadmierna podaż może mieć poważny wpływ na wyniki finansowe. Z drugiej strony, posiadanie dostępu w czasie rzeczywistym i wglądu w dostępność produktów ma kluczowe znaczenie dla zaspokojenia zmiennego popytu klientów, a posiadanie zabezpieczeń (takich jak zautomatyzowane zapasy bezpieczeństwa, zwane również zapasami buforowymi) może zmniejszyć ryzyko wyczerpania zapasów. Marża na części samochodowe waha się w granicach od 23 do 30%.
Przyszłość rynku części samochodowych
Dystrybutorzy muszą szybko reagować na zmiany na rynku, aby zaspokoić popyt klientów. Oznacza to, że muszą utrzymywać odpowiedni poziom zapasów, aby wypełnić zamówienia, ponieważ zamówienia zwrotne i opóźnienia mogą prowadzić do utraty możliwości sprzedaży i zaszkodzić reputacji firmy. Podczas gdy oprogramowanie ERP może zająć się wieloma aspektami działalności, dostawa części do aut koreańskich wymaga dedykowanego systemu kontroli zapasów. To musi być wystarczająco reaktywny, aby szybko uchwycić zmiany w wymaganiach klientów i pojawiających się trendów na rynku. Tradycyjne systemy ERP nie mają możliwości skutecznego rozpoznawania tego typu trendów rynkowych. Oprogramowanie optymalizacyjne może wypełnić tę lukę. Dystrybutorzy będą musieli uważnie śledzić, jak dobrze zarządzają swoimi zapasami i operacjami. Aby utrzymać silną przewagę konkurencyjną, firmy dystrybucyjne, które odniosły sukces, będą dążyć do wprowadzenia nowych technologii, które zwiększą możliwości organizacji w zakresie zwiększenia widoczności operacyjnej, obniżenia struktury kosztów i zwiększenia dostępności produktów. Ci, którzy odniosą największy sukces, będą szukać poza tradycyjnymi technologiami ERP i WMS. Ponadto, w branży takiej jak dystrybucja części samochodowych, gdzie wysoka dostępność produktów jest kluczowa dla powodzenia biznesu, ważne jest, aby pracować bardzo efektywnie. Istnieje ogromna presja konkurencji, więc trzeba znaleźć równowagę między docelowej dostępności produktu i kosztów zapasów.